onsdag 8 juli 2015

Hur nervösar du dig?

Vi har haft en liten minisemester, jag och min man. Varit i Göteborg under värmen, badat i hav och sjö, ätit gott, skrattat mycket och länge. Umgåtts med alla barnen. Och diskuterat kring olika lösningar av det som är tungt ibland. Livet är ingen räkmacka, livet är ingen tävling. Vi behöver alla påminna oss tänker jag. Det är både tungt och lätt att diskutera med sina vuxna barn. Samtidigt är jag tacksam för förtroenden. Trots att jag oroar mig. Tänker att det är en förälders lott. Och så lyssnar vi på det här
 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/571822?programid=2071
Vi lyssnar på Kjell Enhagers sommarprogram på vägen hem. Jag har hört honom tidigare och slås alltid av hans helt fantastiska sätt att tänka och vända på ord, meningar och mål. Han får mig alltid att skratta och tänka några varv till. För dig som inte lyssnade på hans program så pratade han bland annat om att han har gjort om ordet nervös till ett verb. Nervösa. Hur nervösar du bäst? När blir du som mest nervös. Vänd sedan på det och gör inte så. Och det var klockrent. När jag byter ut ordet nervösa mot oroa. Hur oroar jag mig bäst? Hur gör jag?  Det slår kullerbyttor i mitt huvud. För jag har verkligen funderat på hur jag ska sluta oroa mig när jag vaknar klockan 02 på natten och allt far runt. Jo jag ska titta på hur jag oroar mig allra bäst och mest och sedan inte göra så. Jag har liksom inte haft en trådända att nysta i, men nu fick jag det, tack Kjell! Och vi har alla saker vi sysslar med och varför, men det vi inte vill göra egentligen, det kan vi sluta med. Tänker jag och gör upp en egen analys av mitt orosskap och jag är verkligen något på spåren här.

Bilden på Kjell Enhager har jag lånat från Sveriges Radios hemsida.

10 kommentarer:

  1. Skulle precis börja lyssna på Kjells program:-). Har varit på föreläsning med honom och han är bra! Igår lyssnade jag på Saga Beckers sommarprat, det var rörande. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är jättebra! Ska lyssna på fler program nu. Kram!

      Radera
  2. Som Dalai Lama som på frågan Hur blir man lycklig? svarade: Gör mycket av det som gör dig lycklig, gör lite av det som gör dig olycklig.
    Egentligen, hur svårt ska det vara? Vi människor är så bra på att krångla till livet...
    Carina

    SvaraRadera
  3. Tack för tips! Låter som något som passar mig.

    SvaraRadera
  4. Honom har jag aldrig hört talas om, men det låter sannerligen som något för mig, tack för tipset, Annika! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har sparat det programmet=)) Hinner inte lyssna på dagarna så jag tar igen det på kvällen. Just det här ville jag spara till helgen.
    Visst är det otroligt ibland hur man kan slå knut på sig själv med tankar och sen hitta lösningen i någon annans budskap.
    Nu ser jag fram emot att lyssna!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Då har du något att se fram emot. Kram!

      Radera