onsdag 17 februari 2016

Fett är fett!

Ghee i en affär i Indien
Ghee här hemma

Min svärmor och en god vän har båda opererats för blockeringar i sina kärl nära hjärtat, man gör en så kallad ballongsprängning. Vad de här förträngningarna, klumparna eller vad man ska kalla dem för, består av har det rått en obestridlig "sanning" kring, man har sagt att  det har varit fett. Men idag vet man att det inte är så. Den nyaste forskningen visar att det är socker som skapar det här. Socker som i sig är en kolhydrat och ja, vi behöver alla vara måttliga med det söta, om vi ens ska äta det. Det går ju att få sött via bär och frukt och man inte kan vara utan det. Men lika lite som man blir grön av grönsaker, blir man fet av fett. Fettet spolar helt enkelt rent där man trodde att det täppte till. Jag önskar att jag kunde förmå min svärmor att förstå det, men hon vägrar... Kanske med ålderns rätt, vad vet jag?
I förra veckan tog jag ju en liten utflykt till västkusten och så var vi på det stora bröllopet i helgen, men jag har ändå hållit mig inom rimlighetens gräns när det gäller "fusk" i min kost. Jag skriver fusk i brist på bättre ord, men det jag menar är att jag tillåter mig avsteg när det är speciella situationer. Men jag vet helt klart vad jag mår bäst på. Äter när jag är hungrig, den känslan är ganska skön, när man äter när man är hungrig och inte vid speciella klockslag. Och då är det alltså fett jag är sugen på då. Jag kan ta en stor sked Bregott och stoppa i munnen och njuta. Jag har inte ätit godis i år. Det känns naturligt. Jag har däremot ätit frukt när vi var på Kuba och lite sådär som det kan bli i maten när man använder bär eller grönsaker med större mängd kolhydrater. Men inte köpt godis. Jag har faktiskt, hör och häpna, inte ens tänkt tanken! Är jag avgiftad? Hoppas på det. Och jag fortsätter äta fett och då självklart minimalt med kolhydrater, för de två är ingen bra kombination. Igår kom mannen hem med Ghee på burk, Kung Markatta har det i sitt sortiment. Det är ju en pålitlig och trygg leverantör och är man lite trött på att göra Ghee så är det här ett lysande alternativ. Hur gör du? Äter du fett? Utan att oroas? Vi är ju alla fettskrämda sedan många år tillbaka.

Ghee för den som inte riktigt vet är det klarnat, klarat smör där man kokat det under en längre stund så att mjölkproteinet flyter upp till ytan och skummas av. En del sjunker också till botten som är lite tyngre. Det är lite meckigt tycker jag men det går ju självklart att göra själv. I både Indien och Sverige förvaras det alltså i rumstemperatur när man köper det. Man behöver bara ha det i kylen när det är öppnat.

8 kommentarer:

  1. Jag äter utan att oroas idag. Senaste blodprovet visar att jag har finfina värden, har nämligen liksom pappa lite vad man kallar "högt kolesterol" - inte varit någon fara för min del, men pappa har fått order av sjukvården att äta specialmargariner och annan skit, ja du vet hur det är. Men han är sådan sockerråtta och hans värden blir i princip inte bättre. Men jag som håller igen på sockret idag och äter mer fett än någonsin tidigare - mina värden går neråt. Hahh!
    Jag skulle inte fixa vardagen utan fett, så hög ämnesomsättning som jag har!
    Kram på dej och tack för intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att äta utan att oroas måste vara nummer ett. Det finns ju olika kolesterolvärden, men det vet du säkert, vissa gör ingenting att de är höga. Margarin är ju bara en kemisk produkt, jag fattar inte att de fortfarande rekommenderar det. Nej jag skulle inte heller fixa det utan fett lika bra, har också hög ämnesomsättning. Kram!

      Radera
  2. Äter fett. Framför allt kokosfett. Både till att steka i och i smoothie.
    Socker däremot och vitt mjöl försöker jag undvika.
    Men jag lägger lite energi på det egentligen...äter när jag är hungrig, äter sånt jag mår bra av och inte känner mig tung av.

    Nu ska jag prova att göra eget mandelsmör.
    För att ha på bananbrödet som jag gör.
    Bara för att prova, sen är det aldrig säkert att jag håller fast vid det=))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mandelsmör låter gott! Ja mycket kokosfett blir det också, men jag vill inte att allt ska smaka kokos och då blir det smör eller helst ghee.
      Jag lägger faktiskt energi på det här, jag började ju med lchf för att se om min eviga följeslagare hostan och mina känsliga luftrör skulle bli bättre på antiinflammatorisk kost. Och de blev det! Hostan försvann efter två månader och när jag slarvat för mycket så återkommer besvären, därför har jag koll och är noga. För hälsan helt enkelt!

      Radera
  3. Efter åratal av allehanda bantningskurer och tänk på "fel" mat så äter jag det jag vill. Jag äter för att det är gott och för att jag ska bli mätt. Jag älskar känslan av att vara mätt och för mig är superbra att äta på regelbundna tider, så jag aldrig hinner bli hungrig. Det är så skönt! Jag försöker ta bort alla tabun och tillåta mig det jag vill ha. Inte helt lätt när man har haft ett problematiskt förhållande till mat och sötsaker. Men jag äter inte godis sen 2,5 år tillbaka. Godis var min grej och jag törs inte gå tillbaka dit. Men annars, så avslappnat jag bara kan. Med ups and downs, såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker det är skönt att vara hungrig! Riktigt känna att man vill äta något som gör en skönt mätt, som du säger. Jag har inga tabun men har efter mycket sökande hittat att det jag håller mig friskast på är just antiinflammatorisk kost, som jag svarade Hannis här ovan. Det är inte problematiskt för mig alls, bara bra för min kropp och välmående. Godis har också varit min grej, men som sagt just nu inget sug alls :)

      Radera
  4. Åhh det är ett så intressant ämne och i ropet just nu vad jag förstår.. I min mans släkt har alla äldre män haft hjärtproblem/stroke.. Jag använder mest olivolja som jag har skrivit om och häller gärna i lite extra i maten. Fett är fett som du skriver. Du får gärna skriva mer om maten, det gillas! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har ju varit nödvändigt att forska och presentera fakta jämfört med de tankegångar som styrt kostråden. Det finns faktiskt ingen forskning som visar att fett är farligt och ändå har vi levt efter det sedan 60-talet!!! Olivolja är en bra olja, tycker själv den är väldigt smakrik så jag använder inte den så ofta. Kram!

      Radera