onsdag 24 februari 2016

Soppinspiration

Jag älskar soppa, men ibland är det svårt att förnya sig. Gjorde en gudomligt god soppa igår, måste faktiskt säga det själv. Blomkålssoppa. Det låter inte så gruvligt spännande men det blev en smak av Indien, helt otippat. För övrigt är blomkål något jag gillat hela mitt liv.
Skölj och dela ett blomkålshuvud i små buketter. Koka blomkålen mjuk och häll sedan bort allt vatten. Mixa allt. Fyll på med en burk kokosgrädde, 3-4 matskedar kycklingfond, 1 lime - riv och pressa. Jag tog också och pressade en citron och skvätte i lite grädde. Vi bara ohade och ahade när vi åt. Enkelt och gott.
Receptet hittade jag hos Lars-Erik Litsfeldt som  bland annat skrivit boken Fettskrämd och Ät fet mat! bli frisk och smal med LCHF. Han är juristen som blev överviktig och fick diabetes och sedan åt tvärt emot kostråden han fick då och blev frisk och smal och nu arbetar som föredragshållare kring kosten och författare.

2 kommentarer:

  1. Åh tack, jag är lite fast i soppträsket:) och nya recept är alltid välkomna! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då känner jag också. Den här var supergod och lätt att göra! Kram

      Radera