måndag 27 juni 2016

Utom för mig

Är jag en rymdvarelse? Eller, det är vi ju alla, egentligen. Men vad är det utanför mig själv som påverkar mig så mycket? Det är som om jag vore i puberteten igen. Som om allt liksom rinner mellan mina fingrar och inget blir av. Som om jag haft sjutusen planer och inget vill sig. Jag har skrivkramp. Jag är ledsen, glad, nere, uppåt. Hit och dit. Brexit har skapat en oro i mig för världen, för Europa och för Sverige. Det är kallt väder och lördagskvällens eufori är bleknad och borta. Är det planeternas konstellation som skapar olusten i mig? Eller vad är det? Jag blir trött på mig själv. Ute känns det som höst och jag vill allt och inget. Jag är utan sammanhang idag och tittar på alla böcker jag klickat hem i längtan och som jag sedan inte orkar öppna. Jag är förströdd och samtidigt vaknar jag 04.30 av vilsna tankar. Jag vet att allt är möjligt och samtidigt känns det som att det är det för alla. Utom för mig. Utom för mig. I samma ögonblick jag skriver det så känner jag hur jag blir 13 år igen och att allt samtidigt vilar på mina axlar. Fast jag bara har ansvar för mig själv. Allt flyter på vare sig jag vill det eller inte. Suck. Flödet av badbilder och jordgubbstårtor i mitt flöde har kanske förvrängt min syn. Jag tror att allas världar utom min ser ut så. Fast jag vet att det inte är så. Åh. Det skaver och kliar. Det känns som skinnet har vänt sig ut och in. Körsbären börjar mogna och jag sitter här och har inte varit i sjön en enda gång ännu.

Svidet och det trånga får också finnas, omfamna det så försvinner det snabbare!

10 kommentarer:

  1. Det där skavet kommer ju och går. Hela tiden. Fast varje gång det kommer är man lika oförberedd. Tror att det ska vara så hela tiden. Men så är det ju inte. Det går över. Vila i den tanken. Och kanske hjälper det att vi är rätt många som har det så där? Så där att livet går upp och ner och svajjar hit och dit? Du är inte ensam. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det är trösten, jag är inte ensam! Kram

      Radera
  2. Känner igen mig. Just precis nu är det så här också.
    Tittar mig omkring och känner mig oinspirerad, suckar och dricker en mugg kaffe till.

    Som vanligt så känner jag att jag är "glad" att du skriver så som det är. För igenkännandet. Det där med att det finns flera som känner skavet. Och som törs vara i det.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du vill läsa det och att du känner igen dig. Ibland tänker jag att jag visar en för dyster bild här men vill ju vara sann. Kram!

      Radera
  3. Gudars vad du sätter orden här! Materaliserar tankar som vi alla har från och till. Lite som Knausgård (fast jag inte lät honom, men förstått :)). Här kommer en varm, också lite rastlös kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Knausgård vilken jämförelse!!!! Fullkomligt älskar hans självbiografiska serie. Stor kram!

      Radera
  4. Känner precis likadant. Alla surdegarna växer och växer. Roliga saker på gång gudbevars, ändå det där skavandet. Utan ork. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför växer de så fort?! Hoppas det vänder snart. Kram

      Radera
  5. Känns igen här också, fast jag är inne i en intensiv jobbperiod och utanför finns sommaren och rinner iväg..Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag jobbar ändå inte mer än med mitt egna och känner ändå så, förstår dig. Kram

      Radera