söndag 24 juli 2016

Just nu

Jag målar. Min man målar. Vårt hus. Och det är hett som i helvetet. Trots att jag har keps och står i skuggan så rinner svetten som en liten flod nerför min kropp. Alla getingar, bin och fjärilar slåss om att försöka sätta sig på min kropp. Jag tänker fredliga tankar och de lättar och flyger vidare. På eftermiddagarna åker vi till olika sjöar och badar. Igår till en svalkande å. Sedan sover vi i skuggan som små barn. En kväll badar vi med barnbarnen och simmar i det ljumma sjövattnet. Jag läser om fruktansvärda händelser i världen och får ett hårt slag av orättvisa i min mage. Men jag känner att i det här livet får jag njuta också. Jag får leva mitt liv så gott det går.
Vi äter mycket bär. Varje morgon plockar jag av de amerikanska blåbären som ger oss några dl varje dag. Varje dag! Och jo, jag tycker de är jättegoda. Vi köper jordgubbar och jag förlikas med att jag inte åkt på något självplocksställe och fyllt min frys. Vi har prioriterat annat. Och jag har hållit mig från bloggen en vecka. Det bara blev så, inget direkt aktivt val mer än att solen gjort mig varm, ibland lite arg och trött. Som det blir när pittadelen triggas för mycket. Och jag tror hela landet har gått in i ett semestermood. Jag sa till älsklingen igår;    -så skönt för alla som har semester nu här hemma att de verkligen får sol. För det verkar alla längta efter allra mest. Sol. Värme. Kunna sitta ute på kvällarna utan att det är kallt. Igår åkte vi in till stan och åt indiskt och strosade i den ljusa sommarkvällen. Att bara vara. Det är så mycket yoga det kan bli för min del. Även om den fysiska yogan är minimal så är det så just nu. Allt är okay.

2 kommentarer:

  1. Jag läser bara vila (förutom målandet då, men det kan också vara en sorts vila, mekaniskt målande). Vila är bra. Sol är bra - även om jag inte riktigt klarar den här typen av värme. Idag börjar min semester! Glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Pernilla! Hoppas du också får vila och lagom dos med värme!

      Radera