fredag 2 december 2016

Älskar stjärnor




Jag älskar stjärnor. Jag älskar ljus. Men jag älskar inte kommersen runt jul. Den är faktiskt vedervärdig. Allt handlar om konsumtion. Att ha varit borta en månad innan december gjorde entré är fantastiskt faktiskt. Men också märkligt. När man varit borta från kommers, annonser och annat ståhej kring julen. Vi är faktiskt lite häpna. Att hela medievärlden är översköljd med annonser om julbord, julklappstips och konserter. Och jag vill bara vara hemma. Jag bryr mig inte. Det är så underbart skönt och när jag tänker tillbaka på hur jag har hanterat julen så kunde inget vara mer förändrat. Och allt har skett inuti. Jag skrev det här inlägget redan för fem år sedan  Om hur jag hade hanterat hela stressen och vad jag trodde att jag ville ha.
   Och alla gör som de vill. Men pressen ökar som jag ser det, på hur det ska vara. Inte på vad vi vill ha. Tanken med julen som en högtid för vila, kärlek och gemenskap försvinner. Jo jag bakar. Lite grann. Kanske gör jag något julgodis om andan faller på. Jag lagar ingen speciell mat, vi är hos äldsta dottern på julafton och de vill fixa. Vi köper julklappar. Några stycken till barnbarnen och så har vi vuxna köpt en julklapp till någon, vi drar en lapp med ett namn. Lätt och roligt.
   Däremot pyntar jag som sagt. Jag älskar stjärnor och ljus. Det fixade jag igår. Jag följer inga regler längre om när saker "ska" göras. Så skönt! Och jag tittar ut på det lilla snötäcket i trädgården och andas den friska luften och njuter av stjärnorna. Vår son och hans flickvän flyttade hem till vår stad igår. Det är den största julklappen. Jag blir tårögd bara jag tänker på att han ska bo nära nu efter att ha bott fyra år i Göteborg.
  Idag klär jag granen i min ensamhet och jag gillar ju det. Mitt val. Hoppas ni hinner andas mellan varven och att stillheten ändå finns där emellanåt. Jag känner mig rofylld, lycklig och tillfreds. Den här yogan. Och den här kursen...

8 kommentarer:

  1. Vackra stjärnor ♥
    Och ja, ja, jaaa, jag håller med om allt - det är inte sunt med all kommers och hur man är försöker så påverkas man, endera så att man köper eller att man får sucka djupt över eländet...! Allt vad julen blivit, utåt sett, går helt emot naturen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Gillar också stjärnor och ljus...och så lussekatter. Vi har också haft lotteri på julklapparna de sista åren. Så himla mycket roligare! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa lussekatter är så gott! Visst är det fiffigt med lotteri? Kram ❤️️

      Radera
  3. Jag hetsar inte heller. Har aldrig gjort. Drar upp allt pynt vid första advent, sen ner igen efter nyår. Vi äter tomtegröt och skinkmacka på vår lilljul 23 december. I år ska vi ta med lite av maten till mamma på julafton, det är första gången, annars har hon gjort allting. Julklappar köper jag på nätet de flesta. Rätt soft faktiskt. Det är skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har ju alltid varit chill tydligen! Skönt 👊🏻

      Radera
  4. Fina stjärnor, jag har inte heller någon julstress och gillar inte shopping alls men man måste ju ta sig i kragen och köpa fina klappar till barnen.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja samma för mig och barnbarnen, några julklappar måste de få. Kram

      Radera