lördag 16 december 2017

Öppna ditt hjärta och din plånbok


Musikhjälpen. Alltså vilken grej det är! Jag fattar inte hur bra det är egentligen. Att Radiohjälpen tillsammans med arrangörerna av Musikhjälpen varje år drar igång detta evenemang sedan 10 år tillbaka.
   Första gången tänkte jag mest vad är det här, när mina barn kollade på det på tv, vaddå sitta i en glasbur?! Varför då? Men ju mer jag kollat, och det har jag gjort de senaste fem åren ju bättre blir det. Jag har också valt att göra yoga-event varje år sedan dess och samlat in några tusen varje gång. Jag är en del av det hela, precis som alla som skänker minsta krona. För dig som inte känner till det närmare så kan du lyssna på det i din radio på P3, ladda ned appen och lyssna överallt eller kolla på TV2 eller på SvtPlay. Det är plättlätt. Mycket musik både live eller från lyssnarna, där varje önskning kostar 50 kr, enklare kan det inte bli att hjälpa. Det finns också otroligt många aktioner som man kan buda på, alltifrån konserter och hänga med kändisar, till att göra spektakulära saker eller het enkelt bara äta middag med en favoritkändis. Min bössa heter Med kärlek från yogisar, men du kan skänka var som helst. Bara du gör det.
   Och varje år har ett tema, i år var temat Inget barn är till salu.  Och det bästa med Musikhjälpen är att de alltid har många experter på just årets ämne. Varje år gråter jag och i år mest av allt när jag hör Ecpats barnpsykolog prata om spädbarn som kommer till sjukhus med könssjukdomar. Ja du läste rätt. Och sluta inte där, håll inte för dina ögon och öron, för barn säljs över hela världen, fyra barn i minuten och det är så grymt och outhärdligt. Skulle vi inte orka lyssna som har allt vi behöver? Skulle vi inte orka lyssna på hur barn i många länder har det? Och allt går viralt numera. Därför är det extra viktigt att du och jag också öppnar våra ögon och hjälper till. Har du inte gjort det redan men vill delta så håller det hela på till imorgon söndag kväll. Alla har vi har råd med några kronor. Eller hur? Bli inte apatisk. Hjälp till. Och att göra något tillsammans förhöjer hela känslan. http://sverigesradio.se/musikhjalpen

I morse var det ett gäng tappra morgontrötta själar som yogade med mig, sedan stannade vi alla för meditaiton och gongbad och jag kan ärligt säga att jag skulle vilja börja varje morgon på det här sättet. Med andra. För andra.

4 kommentarer:

  1. <3 <3 Hjärtat brister nästan men du har rätt, vi måste våga se och prata om det hemska som sker! Kram och tack/Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tystnadskulturerna rämnar nu! Vi MÅSTE våga benämna allt vid rätt namn. Som Eva Dahlgren sa i MH det här har inget med sex att göra det är rena övergrepp och tortyr och vi måste våga säga det och göra något. Allt gör skillnad.
      Kram ❤️

      Radera
  2. Inget mera händerna för ögon och öron och mun! Årets härligaste, djupaste, jobbigaste och mest fantastiska vecka! Ger mej mer julkänsla än något annat numera OCH ett avgrundsdjupt jävlaranamma. Är det dessutom nånstans man kan tala om många bäckar små... så är det i MH-sammanhang!
    Hjärtekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Det är magiskt, jobbigt, utbildande, underhållande och allt på en gång. Lätt abstinens så här dagen efter. Och ja, varje krona räknas! Kram kram ❤️

      Radera